Ik ben trouwambtenaar. Zelfstandig trouwambtenaar om precies te zijn. Geregeld krijg ik de vraag: hoe kom je daar bij? Hoe verzin je het om trouwambtenaar te worden? Nou, dat verzin je niet zomaar denk ik. Ik heb het niet zomaar verzonnen. Er gaat een mooi verhaal aan vooraf. En nadat ik het begin daarvan in Deel 1 heb verteld, is het nu tijd voor Deel 2.

In september had ik mijn eerste bruiloft als ceremoniespreker. Ik noem het hier bewust ceremoniespreker en geen trouwambtenaar, want dit deed ik geheel zonder papiertje. Ik had de nodige voorbereidingen getroffen en uitgebreid onderzoek gedaan hoe een huwelijksceremonie verloopt, met een prachtige bruiloft als resultaat.

Hoe kan dat dan: een ceremonie leiden zonder écht trouwambtenaar (of BABS) te zijn? Nou, dat zit zo: als een stel al een geregistreerd partnerschap heeft, hoeft er geen ‘officiële’ bruiloft meer plaats te vinden. Het stel kan dan naar het gemeentehuis gaan om het geregistreerd partnerschap om te zetten in een huwelijk. Maar wanneer zij er dan voor kiezen om alsnog een huwelijksceremonie te willen laten plaatsvinden, hoeft dit niet meer via de gemeente te gebeuren. In principe kan dan iedereen die huwelijksceremonie leiden, omdat deze niet ‘officieel’ is voor de gemeente.

Dus dan kan in principe iedereen ceremoniespreker zijn op zo’n bruiloft? In principe wel, maar je wilt natuurlijk wel dat jouw bruiloft er precies hetzelfde uitziet als een bruiloft waar je wel nog officieel huwelijksakte moet ondertekenen. De ceremoniespreker moet dus wel precies weten hoe een ceremonie eruit ziet en wat hij moet doen.

Na de prachtige bruiloft in september besloot ik dat ik dit vaker wilde doen. En dan niet alleen als ceremoniespreker, maar als trouwambtenaar. Zelfstandig trouwambtenaar om precies te zijn. Ik schreef me in voor de cursus ‘Trouwen 2.0‘, gegeven door De Hippe Trouwambtenaar. Tijdens deze cursus leerde ik een hele hoop informatie over de regels rondom het huwelijk en een ceremonie. Wat ik al een beetje dacht, werd bevestigd: in Nederland hebben we best heel veel regels rondom een huwelijksvoltrekking en die regels zijn ook nog eens best wel ingewikkeld! Ik heb nogal wat leuke weetjes en handige informatie geleerd, waar ik stellen nu graag een eindje mee op weg help. Daarover vertel ik een volgende keer graag meer.

Papiertje gehaald, maar hoe kom je dan aan klanten? Hoe zorg je ervoor dat je wordt gevonden en dat mensen ook echt willen dat ik ze trouw? Daar bedacht ik een mooi plannetje voor: ik zette een actie uit. De eerste drie stellen die ik zou trouwen, kregen geen prijskaartje, maar mochten zelf bepalen wat ze me ervoor wilden geven. Daarbij kregen ze als enige voorwaarde dat ze de reiskosten vergoedden, me wat mooie foto’s van de ceremonie stuurden en een review voor me schreven.

Zo gezegd, zo gedaan: in 2024 heb ik drie fantastische bruiloften mogen beleven als Zelfstandig Trouwambtenaar (BABS). Ik heb drie stellen ontmoet die de uitdaging met me aan durfden te gaan en ik ben ontzettend blij met en trots op deze start. Ook de bruiloften zijn verhalen voor een volgende keer, want daarover raak ik voorlopig niet uitgepraat.

De eerste bruiloften voor 2025 staan al vast en ik heb er ontzettend veel zin in. Ik heb nog wel een aantal plekken over, dus nu is het een kwestie van rond blijven roepen dat ik een hele leuke, enthousiaste trouwambtenaar ben, vragen of er nog mensen gaan trouwen in 2025, of mensen nog mensen kennen die gaan trouwen in 2025, en dat net zo lang blijven herhalen tot mensen er helemaal gek van worden en zorgen dat ik zo gauw mogelijk volgeboekt zit 😉

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *