Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Het is februari. Inmiddels is het alweer iets langer dan een maand 2022. Had jij goede voornemens opgeschreven of bedacht? En zeg eens eerlijk, hoe gaat het daar nu mee? Ben je in januari ergens mee begonnen waarmee je nu nog steeds hard bezig bent?

Doelen stellen kunnen we over het algemeen allemaal heel goed. Maar het volhouden daarvan, dat is een stuk lastiger. Dat komt omdat we beginnen aan iets nieuws, wat we vaak niet zijn gewend in ons leven.

Ik kan met ervaring vertellen dat het probleem ook vaak kan zijn dat je doelen te ambitieus zijn. Van 0 naar 100 gaan in korte tijd, dat is onmogelijk. Of we het nu hebben over het starten van een eigen bedrijf en direct een bomvolle agenda hebben, of het veranderen van onze levensstijl.

Nieuwe gewoontes creëren

Maar ik heb goed nieuws: ik heb het geheim gevonden waarmee je tóch leert volhouden: het creëren van nieuwe gewoontes. En omdat dit mij zo goed heeft geholpen het afgelopen jaar, wil ik je hier graag meer over vertellen. Wie weet help ik jou daar ook weer mee.

Gezonde levensstijl

Inmiddels zo’n anderhalf jaar geleden kwam ik aan het einde van twee bestuursjaren achter elkaar. Die waren enorm druk en onregelmatig: lange dagen, korte nachten, geregeld alcohol en weinig tijd om voor mezelf te koken. Ik was mijn hele ritme kwijt en was ontevreden over mijn gezondheid. Ik heb toen een halfjaar coachingsgesprekken gehad met Rimmer van www.rimmersmacoaching.nl.

Dat heeft me enorm geholpen. Ik was van 0 naar 100 gegaan: ik wilde 5x in de week sporten, 10.000 stappen lopen op een dag, 1.500 calorieën eten, geen alcohol meer drinken en ga zo maar door. Bijna geen enkele dag behaalde ik mijn doelen en dat leidde tot teleurstelling en frustratie. En toen hielp Rimmer mij met het aanleren van nieuwe gewoontes. En wat denk je dat het belangrijkste was? Kleine stapjes!

Kleine stapjes

Je kunt niet 100 nieuwe gewoontes tegelijk aanleren. Dat gaat véél makkelijker als je het stap voor stap doet en de kans dat je het volhoudt is ook nog eens groter. Zo waren mijn enige twee doelen in de eerste maand het eten van 2 stukken fruit en 250 gram groente per dag en het zetten van 8.000 stappen per dag. Pas toen ik dat consequent volhield, kwam er een volgende doel bij. En nu, inmiddels dus anderhalf jaar later, vind ik het vervelend als het fruit op is, of als ik geen groente eet bij mijn lunch 🙂

Appel eten

Studio Oog voor Taal

Toen ik dat trucje eenmaal doorhad, kon ik het natuurlijk ook op andere dingen in mijn leven toepassen, zoals Studio Oog voor Taal. Bijvoorbeeld met mijn social media: omdat het maken van content onderdeel van mijn werk is, vind ik het belangrijk dat mijn eigen content ook goed wordt bijgehouden. Maar werk voor mezelf komt altijd als laatste. Daarom heb ik mezelf nu aangeleerd iedere woensdagochtend te beginnen met een half uurtje bezig zijn met content voor mezelf. En zo zorg ik ervoor dat ik ook daarover tevreden blijf.

Tips

Ik geef je graag wat tips mee om het creëren van gewoontes nóg wat makkelijker te maken, in de vorm van de 4 wetten van het boek ‘Elementaire gewoontes’ van James Clear (waarmee Rimmer ook werkte, trouwens een aanrader om aan te schaffen voor extra handvatten!):

  1. Maak het zichtbaar: als je het ziet, is de stap kleiner om er iets mee te doen. Neem het voorbeeld van mijn twee stukken fruit per dag: met een mooie schaal met vers fruit op de keukentafel is het helemaal niet meer zo lastig om daarvan te eten.
  2. Maak het aantrekkelijk:  een gewoonte is een stuk leuker als je alleen al van het idee blij wordt. Verbind daarom iets waar je blij van wordt aan dat nieuwe wat je moet doen. Bijvoorbeeld: iedere keer als je die appel eet, mag je ondertussen naar je favoriete podcast luisteren.
  3. Maak het gemakkelijk: wat ik al eerder zei, het is beter om klein te beginnen. Houd in gedachten dat deze eerste nieuwe gewoonte niet meer dan 2 minuten mag kosten bijvoorbeeld. Of: die 2 stukken fruit per dag zijn eerst een goed begin.
  4. Maak het bevredigend: het allerliefste wil je natuurlijk zo snel mogelijk resultaat zien. Eis niet teveel jezelf. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat het 8 van de 10 keer moet lukken. Of geef jezelf een beloning bij een positief resultaat!

Zo. En nu hoop ik dat dit jou net zo helpt als het bij mij doet. Ik heb het er graag een keer met je over!

Elementaire gewoontes, James Clear | 9789400511415 | Boeken | bol.com

 

Kan ik jou helpen met teksten?

Vul dit formulier in en ik neem op korte termijn contact met jou op.

nl_NLNederlands